Inför utställningen på Hedegården

Tis 24 okt kl 18.30 Mårdvägen. Vi fortsätter med insamling av bilder till Hedegården Ni som har bilder i storlek 70 x 50 cm ladda gärna upp dom här

På senaste medlemsmötet 3/10 berättade vi att klubben fått en förfrågan om att göra en utställning på Hedegårdens äldreboende i Stenkullen. Vi i styrelsen uppfattade att drygt 10 medlemmar var intresserade av att vara med i detta, så vi har startat en liten projektgrupp för att planera och genomföra detta. Projektgruppen består av Monica Ziegler och Alf Gleerup, men vi skulle gärna se ett par medlemmar till. Så hör av dig till Alf Gleerup eller Monica Ziegler om du är intresserad av att vara med i projektgruppen.

Syftet med utställningen är att bidra till en positiv och intressant miljö på Hedegården och under ett par månader får du dina bilder exponerade i en vacker miljö.

Ledningen på Hedegården har formulerat två önskemål angående innehållet:

• bilder med anknytning till Säveån och dess omgivningar

• bilder som förmedlar positiva känslor - vackra, positiva, glada, roliga.

Bilderna behöver inte vara nytagna.

Vi har inte en samlad utställningsyta utan får hänga på diverse väggpartier i de allmänna utrymmena. Vi har beräknat att det finns plats för max 40 bilder och vi har bestämt formatet till 50x70 cm. Vi tror att det är ett lagom format i den lokalen och om vi håller oss till ett format så blir logistiken enklare. Vi kommer skriva ut bilderna på fotopapper och rama dem i silverramar , vilket vi bedömer passar bäst i miljön. Utställande fotograf får stå för kostnaden för utskriften av sina bilder, men vi har fått en mycket bra offert från Ahlséns på utskrift och ramar och Hedegården och en sponsor finansierar ramarna, så kostaden blir 100 SEK per bild. Ordinarie pris ligger på över 400 SEK.

Leta igenom ditt bildarkiv och/eller ta kameran och plåta litet nya bilder kring Säveån.

Från Floda till Jonsered.

Sedan tar vi litet tid på några tisdagar för att välja ut bilder. Hur många bilder var och en av utställarna kan ha med får vi avgöra när vi vet hur många fotografer som kommer att vara med. Gissningsvis finns det många bilder på Säveån och dess omgivningar i våra arkiv.

Utställningen är tänkt att invigas 17:e nov (Obs! Ändrat datum) och pågå ett par månader. Hänger bilderna gör vi 16/11 - eftermiddagen och kvällen innan invigningen. Det betyder att vi behöver lämna in bilderna för utskrift absolut senast 7:e nov.

Veckan efter öppnandet av utställningen kommer det att vara julmarknad på Hedegården så många människor kommer att se våra bilder.

Hör av dig till nån av oss i projektgruppen om du vill ställa ut och/eller vara med i projektgruppen. För vår planering är det också bra om du anger hur många bilder du kan bidra med.

Vi träffas tisdagar på Mårdvägen (samlingslokalen) 18.30-21.00 Vi har våra träffar tillsammans med Mia och David. Där vi tittar igenom och samlar in bilder. Vi kommer få en provutskrift så ni kommer se vad det är för papper. Bilderna kommer skrivas ut på Ahlséns Foto.

Bästa hälsningar

Monica Ziegler